Steun Brussel (én Abattoir) voor de Guangzhou International Award for Urban Innovation!
Drie Brusselse projecten, waaronder onze FOODMET en Urban Farm, maken dit jaar deel uit van de 15 finalisten van de Guangzhou International Award for Urban Innovation. Deze prijs bekroont stadsinnovatie ten dienste van het welzijn en de levenskwaliteit van de burgers. We rekenen op uw online stem om de Online Popular City prijs binnen te halen. Naast de jury kan het publiek ook stemmen voor ‘de stad met de meest vernieuwende projecten’. U kunt ons helpen !
De Guangzhou International Award for Urban Innovation werd in het leven geroepen in 2012 met de steun van de United Cities and Local Governments (UCLG), Metropolis (de wereldorganisatie van grote metropolen, waar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest deel van uitmaakt en momenteel de penningmeester is) en de stad Guangzhou. De finale van de Award zal van 5 tot 8 december plaatsvinden in de hoofdstad van de provincie Guangdong, in het westen beter bekend als Kanton, met de voorstelling van de door de jury weerhouden projecten en de prijsuitreiking.
Opvallend dit jaar: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is goed vertegenwoordigd onder de mogelijke laureaten van de Award. Niet minder dan 3 projecten van de 15 finalisten situeren zich in Brussel: Abattoir 2020, Greenbizz en Stadsmarketing.
Hoe kunt u stemmen voor het Brussels Gewest?
Naast de jury die de Guangzhou Awards toekent, kan het publiek online stemmen voor ‘de stad met de meest vernieuwende projecten’. U kunt ons Gewest helpen om de ‘Online Popular City’ prijs te winnen door te surfen naar http://pub1.chinadaily.com.cn/survey/20161020/indexen.php en Brussel te kiezen tussen de 15 kandidaten.
De Award-jury staat voor de veel moeilijkere taak om de ingediende stadsprojecten te beoordelen. Laat ons duimen dat de drie Brusselse projecten hen kunnen overtuigen. Ze kaderen alle drie in de strategie voor duurzame stadsvernieuwing van het Kanaalgebied. Net als 29 andere projecten genieten de ze steun van het Gewest en van het regionale beleid van de Europese Unie binnen het kader van de EFRO-fondsen via het operationele programma 2007-2013, dat het Gewest en de Unie in 2008 lanceerden.
Het Kanaal vormt een centrale as in de stadontwikkeling. Het wegtrekken van de oude industrie leidde tot een viervoudige transformatie: fysiek, economisch, sociaal en op milieugebied. Abattoir 2020, Greenbizz en Urban Marketing dragen elk op hun manier bij aan de duurzame herbestemming en de territoriale samenhang van dit deel van Brussel.
Abattoir 2020
Het Masterplan Abattoir 2020 focust op het revitaliseren van de Kuregem-wijk. Het zet in op innoverende oplossingen op het gebied van duurzame stadsontwikkeling en in het bijzonder op duurzame voeding. Het project werd opgestart in 2009 en legt de nadruk op het behouden en versterken van de economische en productieactiviteiten, en op het behoud en de creatie van tewerkstelling. Abattoir 2020 lag in 2015 reeds aan de basis van de opening van een overdekte markt: Foodmet. Deze markt blaast de traditie van de hallen nieuw leven in en onderscheidt zich door zijn architecturale kwaliteiten. Die werden trouwens voorgesteld op de Architectuurbiënnale van Venetië in 2016. Over enkele maanden zal het dak zowat 4.000 m2 plaats bieden aan één van de grootste stadsboerderijen van Europa.
Greenbizz
Greenbizz situeert zich in de Brusselse Kanaalgebied en is de eerste kmo-incubator, gewijd aan duurzame economie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het project is ondergebracht in een nieuw gebouw met een innoverende voorbeeldarchitectuur. Het omvat 5.505 m² lage-energie productieateliers voor kmo’s en 2.815 m² passieve incubatieruimte. Greenbizz is het economische gedeelte van het grootschalige stadsproject met gemengd gebruik Tivoli Green City. Deze nieuwe wijk zal gebouwd worden rond nieuwe openbare ruimtes en zowat 400 wooneenheden, twee kinderopvangplaatsen, handelszaken en collectieve voorzieningen omvatten.
Stadsmarketing
In 2009 lanceerde Brussel een strategie voor stadsmarketing, om zijn strategie voor stadsontwikkeling te ondersteunen. Het project spitst zich toe op de Kanaalgebied, een centrale ontwikkelingsas die 15% van het Brusselse grondgebied vertegenwoordigt (2.509 ha) en 17% van zijn inwoners (190.000 mensen). Urban Marketing streeft naar een verbetering van het imago en de aantrekkelijkheid van de wijken.
Het project bestaat uit een innoverende benadering via drie krachtlijnen. Territoriaal: het promoten van de identiteit van de wijk en het verbeteren van de herkenbaarheid en zichtbaarheid van de acties van de overheidsinstanties op het terrein. Partnerschap: het stimuleren van samenwerking tussen 19 lokale en regionale overheidsorganen, het mobiliseren van andere sleutelactoren (particuliere organisaties, verenigingen, culturele instellingen…) en het betrekken van de bewoners in het proces. Communicatie: het ontwikkelen van acties en evenementen om de aantrekkelijkheid van het gebied in de verf te zetten bij de lokale bevolking, de bezoekers en de investeerders. Het project werd gecoördineerd door het Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling (ADT-ATO) en gefinancierd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Europese Unie.
Voor meer informatie over de geselecteerde projecten: www.greenbizz.brussels, http://www.adt-ato.brussels/nl/stadsmarketing.