Minister Grouwels evalueert metrostations

Brussels Minister voor Transport, Mevrouw Brigitte Grouwels, bezocht afgelopen zondag metrostations Clemenceau en Delacroix. Beide stations zorgen voor een belangrijke toevloed aan bezoekers tijdens de marktdagen, maar leveren tegelijk ook heel wat problemen op. Abattoir wil samen met het wijkcomité Chrysalide de minister aansporen om een oplossing te zoeken voor dit probleem

Eén ding kan je Brigitte Grouwels niet verwijten: aan luisterbereidheid ontbreekt het haar zelden of nooit. Zo is ook gebleken tijdens haar bezoek afgelopen zondag.  Joris Tiebout en enkele vertegenwoordigers van het wijkcomité Chrysalide hadden met haar afspraak in het metrostation Delacroix. Geen traditioneel marktbezoek met het oog op de verkiezingen dit keer, maar een écht werkbezoek, in de hoedanigheid van Minister voor Transport in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest.

De twee stations (Delacroix en Clemenceau) werden tijdens de wandeling grondig bestudeerd. Naar mate de dag vorderde, kwam er ook steeds meer volk uit de stations, op weg naar de markt bij Abattoir. Vooral het station Clemenceau baart zorgen. Door de grote toeloop is de MIVB verplicht om de volkstroom te kanaliseren langs één uitgang van het station. De andere uitgang wordt dan alleen nog als toegang gebruikt. Zonder deze specifieke maatregel zouden er ongetwijfeld ongelukken gebeuren en mogelijk metrogebruikers op de sporen terechtkomen, door al het gedrum in het station. Toegegeven, dit station is echt niet afgestemd op één van de grootste wekelijkse publieke evenementen te Brussel.

De massa verlaat het station dan via het Jorez plein, dat achter het station ligt, weg van de Bergensesteenweg. Hierdoor wordt dit plein helemaal onder de voet gelopen. Iets wat begrijpelijk bij de buurtbewoners wrevel wekt. De groenaanplanting lijdt eronder en de drukte zorgt voor overlast.

Eens het Jorezplein overgestoken, vormt zich een indrukwekkende stroom voetgangers, die zich via een zebrapad over de Bergensestweenweg naar de markt begeven. Dit is een heus knelpunt, waar trouwens de MIVB-bussen zich zelf vastrijden. Door de gebrekkige circulatie is het dan ook altijd bijzonder druk in de Bergensesteenweg en de aanpalende straten. De politie heeft er de handen vol om voetgangers en auto's uit mekaar te houden en de bussen te kunnen doorlaten. Een ondergrondse doorgang vanuit het station zou deze drie problemen kunnen verhelpen.

Maar eigenlijk ligt er nog meer toekomst in een verbetering van de uitgang ter hoogte van het metrostation Delacroix. Momenteel is dit het minst klantvriendelijke station omwille van het feit dat je onvermijdelijk via een trap moet. Geen sinecure voor zij die zich met een kinderkoets of boodschappentas op wieltjes verplaatsen. Abattoir vraagt daarom dat men zou willen nadenken over de piste om een groot hellend vlak aan te leggen vanuit dit station naar onze site.  Dit zal ongetwijfeld ook een gunstig effect hebben op het station Clemenceau, door de drukte te verplaatsen naar Delacroix.

Ook de plaatselijke commissaris, Mevrouw Brigitte Delporte (op de foto hiernaast) nam van de gelegenheid gebruik om haar bevindingen te formuleren en suggesties te doen. De Minister heeft dit tijdens haar bezoek allemaal zelf kunnen waarnemen. Hopelijk werpt dit allemaal vroeg of laat (liever vroeg dan laat natuurlijk) vruchten af !

Het Masterplan van Abattoir is in dit opzicht heel betekenend. Hierin had men reeds het idee van een groot hellend vlak uitgetekend. De gemeente Anderlecht is ook te vinden voor een dergelijke oplossing. Maar de sleutel is in handen van het Gewest, die instaat voor het Openbaar Vervoer in de stad.